Sirah Spirit

           


Sirah ialah perjalanan kehidupan Rasulullah s.a.w atau cerita perkembangan Islam dan orang-orang terdahulu. Mengetahui sirah akan membuat seseorang akan lebih menghayati agama yang dianuti kerana pelbagai kisah-kisah tauladan yang boleh diambil sebagai pengajaran dan pedoman hidup. Dengan tidak secara langsung seseorang yang mengetahui sejarah Islam juga akan mencintai para Nabi yang banyak berkorban kerana agama dan juga mencintai para pejuang Islam yang lain.

            Terdapat beberapa zaman yang akan diketengahkan daripada zaman jahiliyah, tahun kelahiran Nabi s.a.w hingga zaman para Khalifah dan kegemilangan Islam. Kisah-kisah para Anbiya dan tauladan juga akan didedahkan bagi dijadikan sebagai pengajaran. Kaedah pengajaran Kamishibai yang berasal daripada Jepun juga disediakan khusus untuk kanak-kanak kerana Kaedah Kamishibai & Fun Aktivities yang diubah suai oleh ELMUFEED ini sangat menarik dan kanak-kanak akan mengingati cerita tersebut.

            Secara kesimpulannya, peserta yang mendalami ilmu sirah ini akan lebih mengenali dan menyukai kisah-kisah terdahulu yang boleh menjadi pedoman hidup. InsyaAllah.

 

OBJEKTIF

1.  Mengimbau kembali zaman kegemilangan Islam secara meluas.

2.  Menghayati perjalanan hidup Rasulullah s.a.w.

3.  Mengetahui kisah-kisah tauladan seperti kisah anbiya, sahabat dan sebagainya.

4.  Menyingkap pengorbanan khulafa-khulafa selepas kewafatan Nabi s.a.w.

5.  Meneladani sifat-sifat serta pengorbanan pahlawan-pahlawan Islam terdahulu.



No comments:

Post a Comment